Murar att riva ner i Piratpartiet

Johanna “Vidde” Julén har sett filmenInte utan min dotter” och kommenterar: “Nu har jag sett den och tänker inte gifta mig med någon muslim. Det tänkte jag inte innan heller”.

Med anledning av terrordåden i Norge, att den skyldige är kristen och att jag är från Iran tänkte jag bara meddela att jag inte tänker gifta mig med en kristen.

Det Johanna skriver känns obekvämt och udda att läsa för mig. Troligen lika obekvämt och udda för “svensk svenskar” att läsa det jag skrev ovan om kristna. Tror inte att Johanna menade något illa med det hon skrev. Tror bara att hon inte har haft tillräckligt med kontakt med muslimer ute i det vanliga samhället och att hennes bild av islam och muslimer bildats av massmedier, de senaste tio årens händelser och samma tidsperiods allmänna hets mot muslimer.

I vanliga fall hade jag som mest skrivit en kommentar direkt under blogginlägget. I detta fall är Johanna en styrelsemedlem i ett parti som väldigt sannolikt kommer anta humanism som partiets värdegrund (om det inte redan gjorts?). Johanna är förvisso för religionsfrihet, men hennes inställning till religion i allmänhet och till islam i synnerhet, samtidigt som hon är en styrelsemedlem i Piratpartiet, gör mig obekväm.

För så här tänker och känner jag: När ett parti har en human värld som mål med sin politik räcker det med att de ledande i partiet (och i förlängningen även dess medlemmar) är för grundläggande mänskliga rättigheter även om de har personliga problem, förlöjligar eller har andra problem med vissa specifika åsikterna eller folkgrupper? För mig duger inte detta. Ska vi föregå som goda exempel på hur världen borde se ut så är det klart störande om man har ledande politiker i Piratpartiet som tycker att kristendom är fånigt och har personliga problem med islam och ständigt håller religion på en armlängds avstånd. För jag menar, vi vill väl inte ha en värld där vi förvisso erkänner varandras grundläggande rättigheter, men där vi fortfarande är uppdelade i “vi och dom och deras åsikter eller värderingar är det fan fel på men så länge de inte bryter mot lagen så får det väl vara”? Jag tror inte att en sådan framtid kommer vara så mycket bättre än den nutid vi lever i. Bristen på förståelse för de som inte tycker och tänker som vi är en av de största problemen mänskligheten alltid haft. Fixar vi inte detta kommer vi alltid att ha problem oavsett hur mycket vi än erkänner varandras rättigheter.

Nu kommer någon att ta upp rasism/nazism/*ism osv. Men jag säger inte här att vi ska hålla med om specifika åsikter eller värderingar. Klart att man kan ha olika åsikter, men när man har personliga problem med vissa specifika åsikter, värderingar eller folkgrupper så kommer man som ett parti med humanism som värdegrund inte att komma långt. Den inställning som borde råda är respekt, förståelse eller acceptans även för de åsikter vi inte håller med om och/eller människor som har dem.

Vad tycker ni? Är det bara mina drömmar som är satta på för höga nivåer? Eller behöver vi sätta högre nivåer för oss själva som personer för kunna göra nåt vettigt av den här världen?

För tydlighetens skull: Menar inget illa mot Johanna. Jag tycker inte att hon har gjort nåt fel i sak. Jag misstänker att problemet är större än en individ och det är därför jag skriver om det, för att känna av läget. Och visst, jag är inte muslim, men jag känner mig lite träffad. Jag är trots allt från det landet den filmen handlar om, som format hennes åsikt. Och jag är tillräckligt snäll för att vara väldigt giftbar, även med kristna och muslimer :). Men i det stora hela handlar det här inte om mig personligen. Finns viktigare aspekter som jag tagit upp.

Ändringar börjar hos oss själva och vill vi riva ner murar behöver vi börja med de som sitter i våra egna huvuden.

13 svar på ”Murar att riva ner i Piratpartiet”

  1. Åh, vad jag önskar att jag minns vad jag syftade på i blogginlägget jag skrev för 5 år sedan! Märkväl att jag då inte satt i någon styrelse. Jag hade faktiskt inte gått med i Piratpartiet än. 2006 vet jag inte om jag hade träffat några muslimer, men jag kan gissa att det var kvinnosynen bland de muslimer man hör om (det finns säkert jättemånga feminist-muslimer man aldrig hör om) jag hade problem med.

    Att jag inte vill konvertera till Islam, eller gifta mig med någon som kan beskrivas som religiös ser jag inte som något hinder för någonting. Man måste inte gifta sig med hela mänskligheten för att kunna respektera dem och tillåta dem utöva sin religion på det sätt de vill.

    Kan hålla med om att ordvalet “fånig” kanske var lite förhastat. Jag var irriterad på decibelnivåerna från kyrkklockan. De hade ringt i den cirka fyra dagar i sträck eftersom det var påsk, och jag hade huvudvärk, men enligt de lagar som nu råder verkar det som att man får föra så mycket oväsen. Att ta bort den rättigheten är inte en fråga som jag tänker (eller ens vill) driva. Det finns viktigare saker att koncentrera sig på än att jag blir störd en gång om året.

    Vidare spädde filmen bara på en åsikt som formades när jag läste boken “Såld” som handlar om två flickor som blir bortgifta mot sin vilja i ett muslimskt land (jag har glömt vilket), och som sedan blev värre när jag läste “Tusen strålande solar”. Åsikten är “Jag vill inte ha det så. Jag vill vara datanörd i Sverige.”. Jag har ingenting emot om andra kvinnor väljer att flytta till Iran och bära tyg över hela kroppen. Jag kan förstå om man vill det. Men jag vill inte.

    För rättvisans skull blev jag även lite negativt inställd till USA av både denna film samt “Tusen strålande solar”, där de framställs lägga sig i saker de inte bör lägga sig i. Jag tänker inte flytta dit heller, men det har jag aldrig velat göra. Förresten vill jag inte bo i Stockholm heller! 😉

  2. Det var fem år sen, men det känns som att de problem du har med religion fortfarande sitter djupt inom dig? Och ja, problemet är väldigt mycket att man okritiskt tar till sig det media skriver om extrema muslimers syn på saker och ting och applicerar det på vanliga muslimer. Tror ingen läser vad Breivik skrivit i sitt manifest och tror att vanliga kristna tycker samma sak. Samma sak borde gälla för muslimer.

    Konvertera till islam? Gifta sig med hela mänskligheten? Hur tolkar du att jag menar detta från texten jag skrivit? Det är ju just det jag inte skriver 🙂 Man behöver varken, så att säga, hata eller älska för att kunna förstå, respektera eller bara acceptera. Och det är frågan jag ställer, räcker det med att vi (i pp) tillåter folk att göra vad de har rätt till, eller krävs det en extra nivå av förståelse?

    Om du är negativt inställd till kristendom/religion så spelar ordvalet ingen större roll. Handlar som jag skrev ovan om vilken inställning man har till andra människors värderingar och till folkgrupper och om det är förenligt med ett parti som har humnaism som värdegrund.

    När du läser och ser dessa böcker och filmer, är det dina åsikter som utvecklas, eller dina fördomar? Du verkar ta förgivet att det du ser och läser gäller för alla muslimer. Och det är bara tråkigt för det är långt ifrån verkligheten. Du säger att du har förståelse för det, men det verkar mest vara nåt du säger för det låter bra.

    När du säger att du även är lite negativt inställd till USA så känns det som att jag inte uppnåt nåt med min text 😀 Varför all denna negativiteten liksom?

    Det glädjer mig iaf att vi kan föra ett samtal och även gör det. Det kan bara vara bra 🙂 För övrigt är Stockholm troligen världens bästa stad att bo i 🙂

  3. Ja, kanske har jag fördomar. Eller inte bara kanske. Jag vore inte mänsklig om jag inte hade det. Jag jobbar på att motverka dem, men ja, som du skriver matas man med en massa “sanningar” hela tiden, så det är ju inte lätt.

    Anledningen till att jag försvarar att jag inte vill gifta mig med en muslim är för att du börjar ditt blogginlägg med att citera att jag har skrivit “Nu har jag sett den och tänker inte gifta mig med någon muslim. Det tänkte jag inte innan heller”.

    Inlägget fortsätter en lång bit som att det är just det du hänger upp dig på.

    Det jag är negativt inställd till är att själv ingå i religioner. Jag tror att det är svårt (det kanske går) att upprätta någon form av organiserad religion utan att skapa en massa problem såsom maktmissbruk (av enskilda individer), strukturer av vi-och-dem-tänkande och ja; fördomar.

    Jag gillar när människor tänker själva och blir rädd när folk använder “för att gud säger så” som argument. Ungefär lika rädd blir jag när folk svarar “jo, jag röstade på dem för att min släkt har alltid gjort det” när man pratar politik.

    Men min rädsla kan inte ta bort andras rätt att bete sig på det viset. Folk får (hoppas jag) välja själva. Själv väljer jag bort religion och borde inte behöva försvara det mer än någon som valt en religion.

  4. Varför ska man respektera religion?
    Varför ska någon som tror på Den Heliga Skrift behandlas annorlunda än någon som tror att jorden är platt och att alla regeringar kontrolleras av rymdankor?

  5. Vidde: Vad är det jag hänger upp mig på?

    Jag lägger mig inte i varför du inte vill ingå i religioner. Det är inte ens vad frågan handlar om. Frågan handlar om vilken inställning PP:s (ledning) ska ha till olika värderingar (och folkgrupper). Det du gjorde var att få mig att tänka om det är ok för någon i PP:s ledning att dissa en så stor grupp människor som du gjorde. Men jag förstår vad du menar med att du inte vill ha med religion att göra och har inget emot det. Jag tycker bara att sättet du sa det på var väldigt hårt och att någon i PP:s ledning borde kunna ha bättre respekt, förståelse eller acceptans för andra människors värderingar än vad du visade. Sen vad just DU väljer att ha för värderingar lägger jag mig inte i.

    Anders: Ja, om man vill göra en objektiv bedömning av muslimer och iranier så är det den sämsta filmen man kan välja.

    Ellen: Religion blev exempelt men jag syftar på värderingar och åsikter i allmänhet. Har man själv värderingar som grundar sig i humanism så ska man vara beredd på att faktiskt kunna respektera, förstå eller åtminstone acceptera andra människors värderingar och åsikter. Annars tror jag inte man kan välja humanism som värdegrund.

  6. @floodis: Det finns massor av andra människors värderingar och åsikter som jag varken respekterar, förstår eller vill acceptera. Och jag ser mig själv humanist.

    Jag accepterar att andra människor har andra värderingar och åsikter, men det kan inte finnas ett absolut krav på att jag måste respektera och acceptera något annat än människan själv.

  7. Oldtimer: Ge exempel på värderingar du inte respekterar, förstår eller vill acceptera.

    Sen tycker jag inte det ska vara ett krav, men jag tycker det är en väldigt bra egenskap att ha.

  8. Jag måste nog hålla med Vidde i det här fallet. Varför skall vi på visa större respekt för personer som tror på en jättestor osynlig låssasfarbror upp i det blå? Så länge man inte förespråkar våld mot den här gruppen så anser jag att det är ganska sunt beteende. Dessutom har religioner överlag inte det bästa trackrecordet för humanism och förståelse. Vi talar just nu om vem som inspirerat mödaren i Norge och vilka organisationer som stött hans mål. Vilken organisation har stött och supportat pedofilprästerna på Irlands barnhem? Vilket tankemönster och värdegrund är det som kan driva de manliga invånarna att stena en våldtagen kvinna? Jag har en kompis som flytt från Iran och det finns knappast någon med mer antimuslimska åsikter än han. Vad han säger om mullorna och regimen kan man inte återge på en svensk blogg för då skulle man verkligen, och på goda grunder bli dömd för “hets mot folkgrupp”. Kontentan är i stort att Diktatorer i mellanöstern i alla tider enbart sett religion som ett sätt och skrämma, förtrycka och underkasta folken i mellanöstern. Att inte vara starkt kritisk mot sådant förtryck gör mig obekväm.

  9. Nu ska inte jag säga att “Inte utan min dotter” är en bra skildring på hur muslimer/iranier är, absolut inte.

    Men en väldigt bra vän till mig flydde från norra Iran pga förtryck från den lokala mullan. Hans lillasyster var kär i en kille som inte var “för utvald” av föräldrarna och till råga på allt så var han kristen. Hon och den killen kom aldrig över gränsen på landet då de blev förföljda. Min vän, hans syster och hennes pojkvän försökte fly, min vän klarade sig för att han fick tag i en sten och slog den i huvudet på den som flög på honom. Han tog sig till Sverige, och väl här hörde han från sin mamma att pojken som hans syster varit tillsammans med blev släpad bakom en häst hem till deras by (2,3 mil!) och sen överkörd med en bil. Hans syster, blev våldtagen av ca 14 män, och sen stenad till döds. Detta på order av den lokala mullan.
    Fattar inte hur man kan bete sig på detta sättet, oavsett religion!

    Nu säger inte jag att jag är rasist, för detta var ett dåd av någon som tagit sin religion till sin yttersta spets. Har många vänner som är från Iran och väldigt väldigt trevliga, och även dem är muslimer.

    Men jag kan förstå att man får sådana fördomar och liknande när man hör om diverse dåd som begås, via media och diverse internet sidor. Det man dock ALDRIG får se är de som faktiskt är vettiga och snälla.

    Däremot så såg jag något väldigt fint på tv här om dagen. Jag tittade på Minneskonserten från Oslo domkyrka på SVT2, väldigt fint. Där var det en rapgrupp som uppträdde och sångaren sade så här: Att idag är jag väldigt stolt över mitt land, det finns muslimer, kristna, judar, hinduer och buddister under ett och samma tak, och detta i en kyrka. Jag är väldigt stolt över att vara här.

    Och efter det så grät jag som ett litet barn, sen tänkte jag att: Varför i hela fridens namn ska det till ett bombdåd och ett massmord för att människor ska lägga sina åsikter åt sidan och bara vara som människor med varandra, trösta och ge stöd åt andra som har det skit jobbigt i den stund som råder?

    Jag respekterar allas rätt att tro, tänka vad de vill och vara mer eller mindre hur de vill. För i slutänden så är alla människor och det enda som skiljer är hudfärgen. Men det man måste lära sig är att se innanför huden, in i personen i fråga. Och jag säger inte att man kan gilla och tycka om alla för det är en omöjlighet. Men man kan inte låta ett antal personer förstöra för en hel folkgrupp.

  10. Var inte meningen att detta enbart skulle komma att handla om religion men det verkar vara nåt folk gillar att snacka om, så får väl forsätta tråden.

    Jerker och Stefan: Ja, okej, jag håller med till viss del. Finns vissa extrema värderingar som man definitivt ska ta avstånd ifrån, som tex våld, våldtäkter osv. Men tvivlar på att det finns större grupper människor som har värderingar som förespråkar dessa saker. Det ni pratar om verkar handla mer om maktmissbruk än om religion.

    Jag antar att det handlar om vart man drar gränsen för vad man kan ta på sig att förstå, respektera eller acceptera. Och jag tycker nog ändå att det som är allmänt norm i ett samhälle och som ingen tar skada av idag ändå ska kunna respekteras av ledande PPister.

  11. Blir inte allt mycket lättare om ni slutade dela upp världen i muslimer vs. kristna, svart och vitt helt utan sans. Floodis väljer att tolka Viddes användande av Muslim så det passar för att kasta maximalt med skit på inlägget.

    Som ateist rör det mig inte i ryggen att någon skriver “jag vill inte gifta mig med en kristen” men om jag vill skriva ett inflamerande inlägg så kan jag ju självkart inkludera mig själv i gruppen kristna eftersom man är född där man är och döpt.

    Hade detta ens varit en diskussion om Vidde istället skrivit troende muslim?

    Rätten att välja vilken tro man tar med sig mellan lakanen är trots allt viktigare än rätten att tro på vad man vill om vi skall gradera rättigheter.

    När någon skriver att man måste ha förståelse, acceptans och respekt för andra åsikter så brukar det även innehålla ett men inte utanför min värdegrund. Någonstans sätter man alltid ner foten och säger detta är utanför vad jag kan med. Jag har förståelse för rasisten som ser hedersmord i tidningen upplever hotfulla ungdomsgäng på stan men jag har varken respekt eller acceptans för den trångsyntheten samtidigt som jag respekterar någons tro på en gud som enligt mig inte existerar samtidigt som jag inte har någon förståelse för denna.

    Som avslutning tycker jag att du förlöjligar dig själv när du på klassiskt sätt säger att det är maktmissbruk och inte religion. Det är ett ofta återkommande argument att det är inte systemet som är fel det är individen. Systemet är det vi kan ändra på om vi vill ha en bättre värld.

  12. Den här diskussionen gör mig ledsen, men den är väldigt viktig!

    (1) En av de viktigaste grundbultarna i Piratpartiets ideologi är varje människas rätt att själv göra sina livsval, så länge det inte går ut över någon annans samma rätt. Religiöst övertygades rätt till sin religion. Andras rätt att avstå. Viddes rätt att ha vilka grunder hon själv önskar när hon bestämmer vem hon ska gifta sig med.

    (2) Det finns en svår balanspunkt här. Å ena sidan har vi alla rätt till vår religion, och jag tror att många religioner fört mycket positivt med sig både för de troende och för samhällena. Å andra sidan kan man inte komma ifrån att många religiösa grupper försöker hindra både sina medlemmar och andra från att själva bestämma hur de vill leva sina liv. Se till exempel Torbjörns berättelse om hans väg ur Jehovas vittnen (http://wester.me/internet-storsta-hotet-mot-extrema-rorelser). Frågan om tolerans mot intolerans är knivig, och det är inte en lätt fråga att hamna rätt i. Och trots ett olyckligt ordval är det väl ändå den frågan som ligger i botten av Viddes fem år gamla reflexion?

    (3) Jag har inte sett filmen “Inte utan min dotter”, men skummat boken. Men framför allt minns jag sammanhangen kring när boken kom: Det kalla kriget hade just slutat, och det fanns ett märkligt “sug” i samhällsdebatten i västvärlden efter en ny, enkelt utpekbar fiende. Diverse högerkrafter i USA försökte lansera “muslimer” eller “islamism” som den nya fienden, men hade svårt att sälja in idén hos den stora allmänheten. Så kom boken, den blev en enorm försäljningssuccé, och snart blev det allmän accepterad visdom att islam och västerländsk kvinno/familjesyn inte gick att kombinera. Som strax gled över till att islam och västerländska värden i allmänhet inte gick att kombinera. Och sedan kom elfte september, och sedan vet vi ju hur det gick … Som många andra kommenterat här ovanför ger den ju inte någon speciellt representativ bild av muslimer. Så det är knappast den bästa bok att ta som utgångspunkt för diskussionen!

Kommentarer inaktiverade.