Patent – It’s just business

Via Anders S Lindbäck läser jag krönikan Vikten av välfylld patentportfölj. Adam Erlandsson skriver om Google som planerar att köpa 6000 patent för 900 miljoner dollar från konkursdrabbade Nortel för att avskräcka andra att stämma företaget och för att hjälpa open source-samfundet att kunna forsätta innovera.

I en värld där patent blivit något man samlar på hög för att kunna gå till motattack om man blir attackerad – i en värld där alla närmast verkar kunna stämma alla bara de bestämmer sig för att göra det – är patentsystemet något mer än bara ett skydd för innovationer och innovatörer. Som det är nu används det allt oftare som ett effektivt vapen mot dem.

Chefen för det amerikanska patentverket, David Kappos, var inbjuden till SXSW 2011 där han sa att patent inte kan användas som ett mått på innovation.

Patent filings do not equal innovation, by any stretch

Jag har varit på föreläsningar där patentadvokater och representanter från investeringsföretag talat om hur det i patentbranschen råder en norm där man inte ser patent som ett verktyg för att uppmuntra innovation, utan man ser patent som ett affärsverktyg. Det verkar helt enkelt som att allt fler inser att patent inte är ett mått på innovation och att det snarare stjälper innovationen. Det är bara att inse: patent är bara business.

2 svar på ”Patent – It’s just business”

Kommentarer inaktiverade.